top of page

Cum am ajuns să fiu pilot militar
Episodul 4

IMG_5116 3.JPG
307824843_577266094178328_8322510197209589859_n.jpg
IMG_7556.JPG

Când alegi sistemul militar, casa ta este mereu într-o valiză. Cel puÈ›in pentru un timp. Nu poÈ›i să te stabileÈ™ti, să ai un loc al tău pentru că nu È™tii ce urmează. Și de foarte multe ori, ca să avansezi în carieră, trebuie să ocupi anumite funcÈ›ii care te obligă să schimbi reÈ™edinÈ›a. Sau primeÈ™ti ordin È™i trebuie să te muÈ›i. Este un aspect pe care-l È™tiam cu toÈ›ii când am depus jurământul militar... AÈ™a era È™i în cazul celor care urmam să mergem la Bacău. Era doar o altă perioadă de tranziÈ›ie, dar nu È™tiam cât va dura. Dacă doream să rămânem pentru supersonic, momentan aceasta era unica soluÈ›ie. Între timp, unii dintre noi găsiseră iubirea vieÈ›ii (cazul meu È™i al soÈ›ului), mulÈ›i se săturaseră de incertitudini  È™i alÈ›ii doreau cât mai aproape de casă.  Atunci a fost un punct de cotitură  în carieră pentru mulÈ›i dintre noi.

​

Atunci a fost clipa în care am renunÈ›at la gândul de a deveni pilot de supersonic. Am stat È™i am analizat foarte bine toate opÈ›iunile, am încercat să gândesc pe termen lung, am încercat să găsesc un echilibru între viaÈ›a profesională È™i cea personală (pe care, sincer, până atunci o neglijasem) È™i am găsit cea mai bună variantă pentru mine: trecerea pe aeronava C-27J Spartan, cea mai nouă aeronavă din dotarea ForÈ›elor Aeriene de atunci. Nu a fost o decizie uÈ™oară. RenunÈ›am de bună voie la visul de a fi pilot pe supersonic. Însă punând totul în balanță, am considerat că era cea mai bună decizie. În plus, mă încânta ideea de a zbura o aeronavă de transport precum C-27J Spartan. Aici aveam posibilitatea de a zbura foarte multe dincolo de graniÈ›e, de a executa un număr divers È™i complex de misiuni, de a zbura în echipaj. SimÈ›eam că plafonarea, rutina era imposibilă la acest tip de aeronavă. Era o schimbare pentru mine, un nou început. Pe lângă toate acestea, urma să rămân aproape de iubitul meu de atunci, actualul meu soÈ›, care îÈ™i dorea tot Otopeni.

​

Am avut din nou noroc, s-a scos în acel an (2013) un singur loc la C-27J Spartan È™i a fost al meu. S-a dovedit din nou că nu învățasem degeaba în toÈ›i acei ani. AÈ™a a început un nou episod din viaÈ›a mea ca pilot militar. Alt oraÈ™ (BucureÈ™ti), altă bază aeriană, alÈ›i colegi, altă aeronavă, alt început, mai greu ca toate parcă! Însă în acel an, 2013, am devenit pilot militar pe aeronava C-27J Spartan!

În episodul 3 am povestit despre anii de academie, despre primele zboruri, despre sentimentele trăite.

În 2009 am început academia È™i până să ne dăm seama, în 2012 s-a terminat, cu bune È™i cu rele. Dintre cei 30 de studenÈ›i care am intrat, 28 am primit brevetul de pilot militar. Pentru supersonic mai rămăsesem doar jumătate, toÈ›i ceilalÈ›i fiind deja pe elicopter. Pentru ei decizia repartiÈ›iei a fost un pic mai uÈ™oară deoarece È™tiau ce vor pilota în continuare, trebuiau doar să aleagă baza militară.

Pentru noi, supersoniÈ™tii, urma sa fie greu, aÈ™a cum se dovedise a fi în ultimii ani pentru toate generaÈ›iile de piloÈ›i militari. Eram piloÈ›i vizaÈ›i pentru supersonic, dar care supersonic? F-16 era încă un vis, nu venise în È›ară È™i nici nu È™tiam cât va mai dura, la MIG-21 nu erau locuri È™i resursă pentru atât de mulÈ›i piloÈ›i tineri. AÈ™a că până la o nouă decizie, toată promoÈ›ia urma să meargă la Bacău, să-È™i continue pregătirea în zbor pe IAR—99 ȘOIM. Pentru ce perioadă de timp? Nimeni nu È™tia să ne spună.

​

Trecerea pe fiecare aeronavă este dificilă, pentru că înainte de a pilota, te loveÈ™ti de partea teoretică. Nu ai ce căuta la manșă până nu înÈ›elegi aeronava pe care urmează să o pilotezi. Însă la Spartan m-am lovit de atât de multe necunoscute într-un timp foarte scurt. Èšin minte È™i acum că m-a È™ocat numărul de manuale dedicate doar aeronavei È™i toate în limba engleză! Este mult mai greu să înÈ›elegi, dar mai ales să reÈ›ii în altă limbă! Acum mi s-ar părea ciudat să văd materia legată de aeronavă în limba română, dar atunci, vai, m-a terifiat! Nu È™tiam de unde să încep! Pentru că pe lângă toate aceste manuale, veneau multe altele, reglementări, meteo, navigaÈ›ie etc. Exista o bază de cunoÈ™tinÈ›e asimilată în È™coală, dar din păcate insuficientă pentru acest tip de aeronavă, pentru acest tip de zbor!

Iar cabina!!! Câte contacte, câte sisteme, câtă digitalizare! Și eu învățată doar cu aparate analogice! Dintr-odată mi se făcuse dor de ceasurile mele din IAR-99 sau IAK-52. Aveam impresia că îmi va lua o veÈ™nicie până voi reuÈ™i să învăț acea cabină È™i nu numai!

​

Știam că în aviaÈ›ie nu este uÈ™or, dar parcă până atunci nu fusese niciodată atât de dificil! M-am simÈ›it copleÈ™ită! Ritmul era total diferit de ceea ce È™tiam eu din È™coală. Acolo, noi, elevii eram buricul pământului, toată activitatea se învârtea în jurul nostru. Instructorii erau dedicaÈ›i 100% nouă! Aici, în baza aeriană din È›ară cu cele mai multe misiuni internaÈ›ionale, instructorii aveau numeroase alte zboruri prioritare, zborul de instrucÈ›ie neregăsindu-se printre ele. Iar timpul lor la sol în sălile de pregătire era aproape nul. Trebuia să învăț singură, să întreb pe cine era disponibil, să prind „din zbor” una alta. Trebuia să fiu orientată, să mă învăț cu sintagma „totul este în dinamică”. Mă ameÈ›ea ritmul de muncă: zilnic veneau misiuni ce trebuiau executate cât mai rapid, astfel totul se reorganiza, ziua de zbor se schimba complet de la o oră la alta.

​

Eu stăteam cuminte în banca mea È™i învățam partea teoretică, însă în jurul meu era de multe ori o forfotă continuă. Pentru că de cele mai multe ori această forfotă era pentru salvarea unei vieÈ›i omeneÈ™ti! Aici am simÈ›it pentru prima dată bucuria colegilor care se întorceau din misiuni umanitare realizate cu succes. Contribuiau prin tot efortul depus la binele societății. Dincolo de toată oboseala de pe chipul lor, se vedea licărul de bucurie din ochi.  Ei chiar serveau patria într-un mod atât de frumos. Cu toate acele manuale în față, mi-am dorit să fiu ca ei. Să învăț oricât ar fi nevoie, să trag cu dinÈ›ii de mine când simt că nu mai pot, numai să fiu ca ei la un moment dat! Să nu zbor doar de dragul de a zbura, să fiu utilă în ceea ce fac!

Anul 2013, primul an la Spartan a fost crimă È™i pedeapsă! A fost foarte greu din toate punctele de vedere! Și nu au urmat alÈ›ii mai uÈ™ori! Mereu a fost È™i este de învățat! Nu există să È™tii tot! Nimeni nu te menajează! Este o meserie frumoasă, dar deloc uÈ™oară!

​

Și totuÈ™i acest an, 2013, intitulat „crimă È™i pedeapsă”, are o încărcătura specială pentru mine. În acel an, la cei 23 de ani, am primit brevetul de pilot militar pe aeronava C-27J Spartan! Era o realizare foarte mare pentru mine È™i o promisiune făcută mie că voi da tot ce am mai bun în această meserie aleasă cu sufletul! Din acest punct începea cu adevărat drumul meu în aviaÈ›ia militară.

​

Aceasta este, povestea pe scurt, a copilei È™i apoi tinerei Diana, care a făcut tot ce i-a stat în putință să devină pilot militar. Și a reuÈ™it! Povestea continuă È™i astăzi, nu s-a oprit în 2013. Abia din acel an am început cu adevărat să înÈ›eleg cum este să fii pilot militar. Însă continuarea este cu totul altă poveste. Poate cândva îmi voi face curaj să scriu È™i continuarea…

IMG_7554.JPG

Până la un nou articol, vă doresc Cer senin!

​

P.S. : Cei care nu aÈ›i citit episoadele 1,2 È™i 3 le găsiÈ›i  cu un simplu click aici:

 Episodul 1

Episodul 2

Episodul 3

bottom of page