top of page

Veliko Tărnovo, oraș de-un weekend

116318829_1437508983113688_8377795300359

De câÈ›iva ani încoace, mai exact de când a apărut copilul în viaÈ›a noastră, eu È™i soÈ›ul meu, Cătălin, am ales să renunțăm la cadourile materiale È™i să investim mai mult în momente împreună. Am realizat că acestea contează cu adevărat pentru noi, că preÈ›uiesc cel mai mult în relaÈ›ia noastră. VacanÈ›ele au devenit o prioritate pentru noi.

Veliko Tărnovo este un orășel din Bulgaria, la doar 180 de kilometri de BucureÈ™ti. Prima dată l-am descoperit în 2018 È™i de atunci am revenit încă o dată. Este o varianta bună când ne dorim un loc nu foarte departe, liniÈ™tit, foarte primitor È™i cu mâncare delicioasă. Iar împrejurimile sunt de asemenea foarte frumoase! Astăzi vă voi scrie despre prima întâlnire cu Veliko Tărnovo!

Cazare

Într-o zi frumoasă de primăvară, fără prea multe pregătiri, m-am urcat în maÈ™ină alături de sora mea È™i de cei doi băieÈ›i (soÈ›ul È™i copilul), iar la ora 11 serveam  deja micul dejun în faÈ›a pensiunii unde eram cazaÈ›i. Îmi amintesc È™i acum calmul acelui moment. DeÈ™i măsuÈ›a la care stăteam era cumva pe o străduță, pe care treceau din când maÈ™ini, noi ne savuram liniÈ™tiÈ›i mâncarea, absorbiÈ›i de vederea spre râul Yantra È™i spre monumentul Asenevtsi. Drumul era nepavat, plin de praf,  însă noi aveam parte de intimitatea dorită.  Ares era cel mai fericit.  Avea o stradă întreagă cu bolovani numai pentru el. Ne simÈ›eam ca la È›ară! Iar proprietara pensiunii GURKO emana doar bunătate È™i căldură.  Mi-au rămas întipărite în minte plăcinta cu brânză È™i ghiveciul picant de legume È™i cu ou pe care le-am servit. Nu m-aÈ™ mai fi ridicat de la masă, era un moment de echilibru emoÈ›ional după care tânjeam de ceva timp. Era o atmosferă atât de pitorească.

Camera în care am fost cazaÈ›i rezona cu stilul rustic datorită lemnului È™i motivelor tradiÈ›ionale de pe diversele piese de mobilier. Însă nu lipsea nici latura modernă, vizibilă în facilitățile puse la dispoziÈ›ie. Totul era armonios, primitor! DeÈ™i era o cameră triplă, nu mă aÈ™teptam să fie atât de spaÈ›ioasă, de aerisită È™i de luminoasă. Nu lipsea nici balconul care avea o panoramă extraordinară: cuprindeai cu vederea râul Yantra, oraÈ™ul construit pe deal È™i monumentul Asenevtsi. Era aceeaÈ™i imagine de la micul dejun, dar de data aceasta de la înălÈ›ime! Singurul lucru care lipsea în cameră era un pervaz comod unde să stai să savurezi peisajul, să bei ceva cald la apus sau să citeÈ™ti o carte bună. Mie mi-a plăcut mult aici È™i recomand pensiunea. Dacă totuÈ™i alegeÈ›i altceva, căutaÈ›i  neapărat un loc de cazare cu panoramă! Despre asta este Veliko!

Itinerariu

La nici o oră de la sosire am plecat la pas să descoperim oraÈ™ul. Abia începuse sezonul turistic È™i nu era foarte aglomerat. Natura nu se dezmorÈ›ise complet după iarna grea, însă temperatura în acea zi trecea uÈ™or de 20 de grade.

Primul obiectiv vizat a fost cetatea Tsaverets, emblema oraÈ™ului de altfel. Drumul până acolo a fost presărat cu numeroase opriri deoarece la fiecare pas găseam ori noi ceva interesant de admirat, ori Ares ceva de făcut. Dar nu ne zorea nimeni È™i nimic...aveam tot timpul pentru noi...

Cetățui am tot văzut, însă cea de aici m-a impresionat prin curățenie, liniÈ™te È™i poziÈ›ia sa. Fie că ne aflam la bază sau în punctul cel mai înalt, aveam parte de o panoramă largă, deschisă, priveam până departe. Ne-a fost mai mare dragul să ne plimbăm pe zidurile ei, să ne aÈ™ezăm din când în când, să privim în gol sau în sufletele noastre. Cum Ares a adormit atât de bine la tati în sistem, iar vremea era deosebit de plăcută, ne-am putut bucura în voie de ospitalitatea cetății. Sus, în punctul cel mai înalt se găseÈ™te È™i o bisericuță, unde merită să arunci o scurtă privire. Ne simÈ›eam lipsiÈ›i de griji. La întoarcere, a preluat Ares controlul! Am petrecut foarte mult timp coborând È™i urcând trepte, apoi am alergat minute în È™ir după porumbeii de pe podul spre cetate. Am învățat să ne adaptăm nevoilor lui, aÈ™a cum suportă È™i el toate mofturile noastre. În plus, descoperim obiectivele È™i prin ochii lui de copil curios.

Plimbarea noastră a continuat apoi fără o destinaÈ›ie anume. Fără să ne propunem, am nimerit în zona veche a oraÈ™ului, pe străduÈ›a pietonală Georgi S. Rakovski. Aici am colindat prin magazinele cu suveniruri È™i am admirat lucrările autentice ale meÈ™teÈ™ugarilor. Am aflat, spre ruÈ™inea mea, că Bulgaria este intitulată È›ara trandafirilor datorită producÈ›iei mari ale acestor flori. Acest amănunt era vizibil în fiecare butic: nu lipseau produsele din trandafiri, fie ele cosmetice, decorative sau alimentare. Însă recunosc că banii s-au dus cel mai repede pe achiziÈ›ionarea unor semne de carte cu motive tradiÈ›ionale.

Din păcate foamea începea să strige cu glas tare în stomacurile noastre È™i am abandonat prea repede această zonă medievală a oraÈ™ului. Mi-ar fi plăcut să avem timp să o explorăm mai atent. Însă regretul s-a transformat într-un motiv bun să revenim cu altă ocazie.

DeÈ™i nu sunt o gurmandă, în acest oraÈ™, unul din momentele memorabile ale excursiei a fost prânzul. Vă vine să credeÈ›i? Mie nu! Când mă gândesc la Veliko Tărnovo, prima amintire ce-mi revine în minte este cea legată de prânzul la restaurantul Shtastliveca. Pe cât de frumoasă este priveliÈ™tea dacă prinzi un loc la geam, pe atât de bună este È™i mâncarea. Restaurantul se laudă cu preparate internaÈ›ionale gătite în manieră proprie È™i unică. Farfuriile bogate, platingul deosebit, gustul delicios, servirea foarte amabilă, atmosfera de vacanță ne-au cucerit definitv. Papilele mele gustative o iau razna de fiecare dată când îmi amintesc. Despre desert È™i despre berea lor nici nu vreau să vorbesc! Un deliciu! A doua zi, nu am plecat până nu am trecut din nou pe acolo pentru încă un desert! AÈ™ reveni oricând  în Veliko Tărnovo chiar È™i numai pentru acest restaurant. Sunt convinsă  însă că mai sunt È™i alte locuri ce merită încercate! AÈ™tept sugestii de la cei care aÈ›i fost!

Apusul ne-a prins la monumentul Asenevtsi È™i nu È™tiu dacă ar fi fost un loc mai potrivit pentru acest moment. Din acest loc, vezi perfect imaginea de ansamblu a oraÈ™ului È™i înÈ›elegi  expresia „oraÈ™ în trepte”. Ultimele raze ale soarelui se proiectează pe clădirile multicolore ale oraÈ™ului, de parcă priveÈ™ti  spre un tărâm al oglinzilor. Și când lumina naturală dispare complet, una câte una, se aprind cele artificiale. OraÈ™ul se trezeÈ™te la viaÈ›a de noapte. La un moment dat, priveÈ™ti spre un milion de licurici în noapte! Surprinderea acestui schimb de lumină pe faÈ›ada caselor terasate este unul dintre momentele preferate din excursie. Pe fundal îl văd È™i acum pe Ares, care abia descoperise miracolul mersului de unul singur È™i care profita de spaÈ›iul din jur pentru exersarea lui. Fiecare trăia momentul în felul lui...

Din păcate, întunericul È™i lăsarea frigului ne-au împiedicat să explorăm mai mult. În drum spre hotel am remarcat câte baruri È™i cluburi sunt într-un orășel aÈ™a de mic È™i cât tineret hoinărea pe străzi în căutarea locului potrivit pentru a petrece o seară de sâmbătă.  Pe timp de zi, oraÈ™ul pare foarte liniÈ™tit, îÈ›i dă impresia de punct de atracÈ›ie pentru cei ce doresc tihnă, însă noaptea se transformă, fiind animat de tinerii ce caută nopÈ›i nedormite. Norocul nostru a fost că alesesem pensiunea într-o zonă liniÈ™tită a oraÈ™ului, într-un cadru feeric.

Cea de-a doua zi ne-a întâmpinat de la prima oră a dimineÈ›ii cu vreme capricioasă. Am sperat că se va îmbunătăți, dar norii îÈ™i revărsau furia la intervalele neregulate de timp. Nu îmi permiteam să mă plimb cu cel mic È™i să risc să-l ude. AÈ™a că, după o fugă la câteva magazine de suveniruri È™i după o oprire pentru desert la restaurantul meu preferat, am plecat înapoi spre casă, cu mare părere de rău. Mai aveam atâtea de văzut!

În 2021, am revenit în Veliko È™i am văzut alte locuri decât prima dată. Vă voi scrie cândva È™i despre ele. Dar până una alta, recomand să evadaÈ›i chiar È™i o zi la Veliko Tărnovo! Este o gură de aer proaspăt pitoresc! Sugerez ca perioadă optimă primăvara sau toamna, când temperaturile extreme nu-È›i taie cheful de plimbare!  Și nu vă limitaÈ›i doar la oraÈ™, dacă timpul vă permite! Sătucele din jur sunt de asemenea foarte frumoase È™i pline de surprize!

Până la următorul articol, Cer senin!